«

»

Print this نوشته

اشتباهات رایج تغذیه ای در ایام امتحانات

 

http://dl.soalsara.ir/files/pic/01231.jpg

نخوردن صبحانه :

صبحانه وعده غذایی مهمی است که برخی از دانش آموزان آنرا جدی نمی گیرند. صبحانه باعث تثبیت قند خون می شود و مغز هم به دنبال تثبیت قندخون می آید. از آنجا که سوخت سلول های مغزی با مواد قندی حاصل می شود تامین این سوخت در صبح اول وقت باعث افزایش قابل توجهی در یادگیری می شود. همچنین تقویت حافظه ی کوتاه مدت، افزایش تمرکز و کاهش خواب آلودگی از مزایای دیگر آن است. برخی از عادات نامناسب غذایی به ویژه نخوردن صبحانه و پرخوری، ممکن است فعالیت های مغزی را تا حدود نصف کاهش دهد.

مهیار مهین شفیعی متحصص مغز و اعصاب گفت: برخی از عادات زندگی به صورت مستقیم بر عملکرد و فعالیت مغز تاثیر گذاشته و حتی موجبآسیب مغزی و عصبی می شوند. وی با اشاره به عادات غذایی نامناسب بسیاری از افراد جامعه به ویژه نخوردن صبحانه، تصریح کرد صبحانه مهم ترین وعده غذایی صبحانه است و متاسفانه اغلب افراد جامعه کمترین توجه را بهع آن در مقایسه با وعده ناهار و شام دارند. برخی از عادات نامناسب غذایی به ویژه نخوردن صبحانه و پرخوری، ممکن است فعالیت های مغزی را تا حدود نصف کاهش دهد. افرادی که صبحانه نمی خورند، قند خونشان افت کرده که این امر موجب تامین نامناسب مواد غذایی برای مغز و افت فعالیت مغزی می شود.

همچنین بسیاری از افراد به ویژه کودکان و نوجوانان صبح ها دیر از خواب برمی خیزند و در نتیجه وعده صبحانه و ناهار آنها یکی می شود که این موضوع نیز می تواند سلامتی آنها را دچار مشکل سازد.

درس خواندن بلافاصله بعد از غذا خوردن:

سعی کنید بلافاصله بعد از خوردن وعده غذایی سنگین مثل ناهار، سراغ درس خواندن نروید. ثابت شده است که پس از صرف وعده غذایی، خون رسانی به دستگاه گوارش بیش تر شده و کارایی هوشمندانه افت خواهد کرد.

خوردن تنقلات هنگام درس خواندن:

برخی عادت دارند که وقتی درس می خوانند تنقلات هم در کنارشان باشد. این شیوه از غذا خوردن اگرچه برای تامین انرژی مغز مناسب است اما اگر حالت افراط پیدا کند باعث افزایش شدید چربی در بدن شده و همچنین خواب آلودگی را افزایش میدهد. بهتر است به جای تنقلات از میان وعده هایی که ارزش غذایی دارند استفاده شود، مانند کنجد، گردو، پسته یا بادام هندی که بیشترین میزان آهن و روی را دارند. (آهن و روی دو ماده معدنی بسیار مهم در تقویت حافظه هستند).

نخوردن میوه و سبزیجات:

میوه ها به خاطر آب و ویتامین فراوانی که دارند موجب حفظ شادابی و رفع خستگی می شوند. جالب است بدانید محققان اثبات کرده اند میوه اضطراب را کاهش می دهد. این گروه از مواد غذایی به دلیل موثر بودن در تنظیم قند خون می تواند انرژی لازم را برای فعالیت زیاد مغزی تامین کند. توصیه می شود در طول روز دو تا سه عدد میوه بخورید.

۵- افراط در مصرف غذاهای چرب:

این نوع غذاها دیرتر از معده خارج شده، به همین دلیل باعث کسالت و سنگینی می شوند. ضمن اینکه محققان به این نتیجه رسیده اند که افراط در خوردن غذاهای پرچرب باعث بروز اختلال در قدرت تمرکز می شود. 

 

این متن توسط همکار گرامی جناب آقای محسن گراوند دبیر عربی تهیه و به سایت سوال سرا ارسال گردیده است.

با تشکر از استاد گراوند

 

 

Permanent link to this article: http://soalsara.ir/post/1231

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.